Tuesday, October 2, 2012

~C0retan Prektikum~

Pejam celik pejam celik dah nak abis prektikum saya... sedar tak sedar, saya akan meninggalkan SMK Selinsing tak lama lagi. rasa baru aje semalam saya masuk dan lapor diri kat pejabat (haha p0y0 aje, padahal xsabar dah ni nak habiskan prektikum) hehe
Sepanjang hampir 4 bulan berada di sekolah, banyak suka dan duka telah saya harungi. Awal2 jadi guru prektikal, perasaan takut, malu, teruja, gembira, excited, dan lain2 memang penuh kat dada dan minda ni. Hari 1st  lap0r diri, dah dapat jadual relief. Masuk2 kelas, huaaaa malu w0ooo...semua student duk tenung saya... tapi, saya p0sitifkan diri, dan mula menjalinkan hubungan yang baik dengan mereka. Bermula pada hari itu, hubungan saya dengan para pelajar sangat baik, dan b0leh dikatakan hampir semua pelajar SMK Selinsing ini baik dengan saya.
Para pelajar sangat berbudi bahasa dan menghormati saya sebagai seorang guru, walaupun saya hanyalah sekadar guru prektikum (bajet ayat t0uching) keh4.... Saya diamanahkan mengajar subjek major, iaitu BM tingkatan 2A2 dan 2A3.

2 kelas ini tersangat berbeza, kelas 2A2 boleh dikatakan sedikit matang berbanding kelas 2A3. Kelas 2A2 tidak susah untuk dikawal kerana mereka mendengar kata, tetapi kelas 2A3, huh!! Jem kepala, naik darah, stress sesangat. Pelajarnya terlalu aktif dan nakal, tetapi pandai pula mengambil hati. Tatkala saya marah atau terasa hati dengan mereka, pandai mereka memujuk dan memb0dek2. Alahai...
Suasana mengajar rupa2nya tidak semudah yang disangka, sememangnya tersangat mencabar dari aspek JERI saya... Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek... huhu
Kini, prektikum saya hampir sampai ke garisan penamatnya. Segala ilmu yang dapat saya kutip sepanjang berada di sekolah, akan saya manfaatkan dengan sebaik-baiknya. Saya pasti akan merindui gelagat adik-adik pelajar yang nakal2, gila2, p0y02, c0mel2, ensem2....

Yeahhhhh!! Balik kampung...... -------à 20 0kt0ber 2012 n___n


No comments:

Post a Comment